На колажі:Віночки bit.ly/3vBhdno
Вишиванки https://kalyna.shop/
Картина Peacock and Hollyhocksmid-14th century/ Bian Lu Chinese https://www.metmuseum.org/
Надихнули мене щупальця дерева, що тягнуться до дівчини, “гарбузик”, справа вгорі два птаха – пара, шлюб. І віра у світле майбутнє.
Про старий обряд притулу говорили: “вмочити кончика”. Це не секс, а таке щось, наполовину. Звісно, не завжди так виходило. Статевого виховання не було. Траплялося, дівчата вагітніли й самі не розуміли, як до них ця дитина “причепилася”. Бо відповідальність за це покладалася тільки на дівчину. “На козаку нема знаку” – хлопця громада могла максимум побити. А далі одружуйся на кому хочеш.
Люди розуміли, що молодь мусить десь здобути статевий досвід. Бо взимку на печі спить баба, на лаві – дід, а дорослі діти – з батьками поруч. Так і до інцесту дійти могло. Простіше було відпустити молодь.
Парадокс: на вечорниці ходити можна було, а коли бачили, що хлопець і дівчина десь удень стоять і говорять – розганяли й сварили. Це вважали непристойним. Молоді люди могли спокійно поспілкуватися тільки в неділю після церкви.
Деякі процеси описувались в сороміцкому фольклорі. Він був двох видів: перший – завуальований, навіть щоб дитина не зрозуміла суті:
Не йди, дівчино, в поле –
Там тебе бугай сколе.
Довгою тичиною –
Не будеш дівчиною.
Другий більш пікантний. Втім цитувати його не будемо – дивіться список авторів нижче.
Статевим життям починали жити рано, в 15-18 років і рано мали за правилами його припиняти. Вважалося, що якщо вже в твоєї дитини, сина чи дочки народжується своя дитина, тобто ви вже баба і дід, то вам вже і сексом займатися не личить. Як кажуть в народі – «умили руки».
Можливо для деяких жінок це завершення тоді було і бажаним, бо до 30 років вона вже була настільки втомленою від тих постійних пологів, що можливість більше не народжувати і не спати з чоловіком була за полегшення. Тоді для жінки статус баби був найвищим, вона могла бути моральною цензоркою, виконувати обряди, головувати на деяких заходах, а після менопаузи ще й знахарювати, приймати пологи.
Українка порівняно з росіянкою була господинею в своїй хаті, вона все життя не належала свекру і свекрусі, які їй товкли. В українок була материзна – частина майна її батьків, цією частиною чоловік та його родина не могли розпоряджатися без її дозволу.
Вважалося, що якщо жінка пішла на базар і продала городину, яку вона ростила, ніби ці гроші вона не має чоловікові віддавати і витрачає їх на власний розсуд.

Детальніше можна почитати книги Ірини Ігнатенко, Марини Гримич, Марка Грушевського.
Є ідея? Буде фото! Напишіть мені в чат знизу сайту чи залиште заявку: